Følger mammas råd

Clarion en god match. Vi er «på» og vi er kule i måten vi fremstår på.

Konferanseverten Haakon Hjertnes har akkurat startet på en beskrivelse av sitt forhold til Clarion. Men er langt fra ferdig.

– Jeg føler vi stiller ganske likt med hva vi forventer av profesjonalitet. «Clarion loves you» veldig . At de strekker seg langt for gjestene, for å levere på et høyt nivå. Det er det samme jeg jobber etter. Aller helst vil jeg overgå forventingene. Min mor sa alltid at «du må by på deg sjøl» og det rådet prøver jeg å følge, sier Haakon.

Han startet sin servicekarriere som 15-åring på Folkerestauranten på Fløien. Etter en periode som barnehageassistent – et yrke han i aller høyeste grad mener tilhører servicesjangeren – er han nå konferansevert på Clarion Hotel Bergen Airport.

I tillegg til å følge mammas råd, prøver han å sjarmere gjestene med brede smil og gode blikk.

Jeg prøver å alltid smile, men det forvirrer faktisk folk. Hvorfor smiler han til meg? Hvorfor er han så lystig og glad? Vi er jo nordmenn og ikke så vant til varme og blikkontakt. Kanskje vi av og til «slipper oss helt løs» og gir hverandre et nikk eller et hei. Men smil er bra, sier bergenseren.

Det er likevel andre ting han nevner som sine sterkeste egenskaper.

– Jeg tror jeg må si stabilitet og rutine. Det er kanskje kjedelige egenskaper, men det er nyttige egenskaper.

Ja, og small talk. Aller helst om fotball.

Jeg er en «sucker» for Premier League-prat. Ser jeg en herre med en Stoke-skjorte, en klubblogo eller klistremerke så har vi det gående. Men du har jo de klassiske også da, som «om de har reist langt», «om de har vært her før» osv. Og været da selvsagt. Det er mange i Bergen opptatt av, forteller han.

Apropos det å snakke sammen. Hvis Haakon hadde vært sjef «for en dag», er det kommunikasjon noe han ville fokusert enda sterkere på.

– Jeg tror jeg ville «tvunget» frem enda tettere samarbeid mellom avdelingene. For eksempel arrangert mer teambuilding og allmøter for å skape mer familiefølelse. Jeg skulle sveiset oss sammen til vi fosset frem på skinner.

For det er som i hotellbransjen, som de fleste andre bransjer: Man er ikke sterkere enn det svakeste leddet.

– Det er viktig å kjenne hverandre fordi vi er avhengige av hverandre. Vi klarer oss ikke uten hverandre, uansett om det er resepsjon, housekeeping eller kjøkken. Vi er alle nødt til å levere utad, og det gjør vi best ved å være gode på kommunikasjon og tydelige med hverandre. Det er i hvert fall viktig for meg, avslutter Haakon.

Haakon Hjertnes

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle