– Det må være en vilje der

Hotellsjef Ivar Mandt sier det ligger i Clarion-sjelen å ha det gøy på jobb. Men man må ville det.

– Det må være en vilje der, hvis ikke er det nok umulig å holde ut i lengden. Og ønsket om å yte service må «ligge i blodet». Da tror jeg man har det mye gøyere på jobben. Det er min mening i alle fall, starter Ivar.

Selv har han bedrevet service i hele sitt yrkesaktive liv.

– Jeg startet som guide, men fikk raskt inntrykk av at det var hotellbransjen som virkelig var noe. Som guide blir du egentlig bare et bindeledd, så vi så opp til resepsjonistene som fikk all oppmerksomheten (les: damene red. anm.), gliser han.

Vel hjemme igjen begynte han som nattevakt i Choice og har egentlig aldri sluttet å stige i gradene. Nå er han hotellsjef på tredje året og tar selvsagt utfordringen med å beskrive hva god service er, på strak arm.

– Klisjeen er vel å overgå gjestens forventninger, men jeg mener det handler mye om å lese gjesten og tenke seg frem til hva gjesten ønsker.

Han har også noen gode råd angående stamgjester.

– For stamgjester handler det gjerne om å gjenkjenne de og vise at du husker og setter prisde. Jeg tror også det er en fordel om du følger med litt på hva de holder på med. Vet du at en av de er bilselger, så er det smart å sette seg litt inn i hva det innebærer. Vise litt interesse er ikke skadelig, tror Ivar.

Og interesserte folk skorter det i alle fall ikke på hos Clarion Hotel Ernst.

– For å beskrive en typisk Clarion-ansatt må vi utenfor A4-boksen. Vi har et ungt sinn og vi vil ha det gøy på jobb. Utdanning er viktig, men ikke det viktigste. Det tror jeg innstillingen er, for hvis alle bestemmer seg for å ha en bra dag, så blir det det, påstår Mandt.

Han passer på å sende avgårde noen rosende ord til sjefen med stor s.

– Jeg tror energien og humøret til Petter Stordalen smitter over til de ansatte. Det ligger i sjelen vår å ha det gøy og det er akkurat det vi har, avslutter hotellsjefen.  

Ivar Mandt

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle