Lidenskap kjennetegner Clarion

Det er ikke alltid viktigst med en perfekt cv og lang utdannelse. Har man vilje til å lære kan man komme vel så langt.

Det understreker hotelldirektør ved Clarion Hotel Admiral, Sølvi Solmunde. Få, om noen, har bedre grunnlag til å uttale seg om hva som kjennetegner Clarion-kjeden enn henne. For ikke «bare» har hun hatt en rekke lederposisjoner i kjeden, i tillegg har hun også testet lykken andre steder.

– Det er noe spesielt Clarion. I Nordic Choice mye om tre «energi, mot begeistring», men Clarion om «passion». Og jeg mener det er nettopp det å ha en lidenskap for faget sitt som kjennetegner Clarion. Det har vi jobbet med i kjeden i mange år og egentlig utviklet over tid, forteller direktøren.

Hun har deltatt og ledet utallige rekrutteringsprosesser og er helt tydelig på at vilje og personlighet kan ta deg langt.

– For en del år siden startet Clarion med audition-runder og jeg har sittet i mange slike juryer. Det vi gjerne ser etter, er de som har glimt i øyet, som brenner for noe og er genuint interessert i å levere en jobb. Da er det kanskje ikke så viktig med den perfekte cv-en, eller om du har studert i Sveits. Mange ganger holder det ønske om å levere god service, understreker .

Og det er kombinasjonen mellom fagkunnskap og vilje til å bedrive service som er den viktigste suksessfaktoren på Admiral.​

– Her hos oss har vi en god blanding av folk med høy fagkompetanse og evne til å løse små og store floker, kombinert med noen unge og ivrige som er ekstremt lærevillig. Den kombinasjonen gjør at vi veldig ofte får hyggelige kommentarer fra gjestene våre, både direkte og via TripAdvisor. Det er en spesielt god atmosfære her, sier hun med sedvanlig bergensk blyghet.

Og selv om hun «samler» på gode tilbakemeldinger er det de negative som sitter lengst i systemet.

– Hyggelige kommentarer får vi aldri nok av og vi blir vel aldri vant til det heller. Men så er det gjerne sånn at det dessverre er de få negative som sitter lengst i. Men jeg blir utrolig glad når hyggelige tilbakemeldinger. Og særlig om gjestene husker navn på noen som har imponert dem, fortsetter hun.

Det er da vi kommer inn på servitørlærlingen Daniel Mucencia. Det gløder litt ekstra i de rutinerte direktørøynene når han blir samtaleemne.

– For det første er det lenge siden vi har hatt en servitørlærling her på Admiral. Men det som er spesielt sjeldent med Daniel er at han har lyst til å lære servitørfaget. Kokkelærlinger er gjerne drevet av ambisjoner og fagstolthet, men på servitørsiden er det ikke så mange som vil lære faget. Det er litt for ofte elever som gjerne kunne tenkt seg å ha kommet inn på noe annet enn kokk- og servitør-linjen. Sånn er ikke Daniel. Men han fikk nok en litt bratt start og jeg tror ikke han var forberedt på hvor travelt det var. Nå ser jeg at han er tryggere i alle faser og det er deilig når vi får det til å svinge mellom gjester og servitør, smiler Solmunde stolt.

Solmunde brakte selv opp «lidenskap» som et viktig ord. Mangfold er et annet nøkkelord.

– Gjestene våre representerer et mangfold, både med tanke på hvor de kommer fra og hvorfor de kommer til oss. Alle har ulike formål med besøket sitt og da er det også en styrke for oss at vi har mange forskjellige folk som kan ivareta alle behov, forteller hun engasjert.

Vi lar henne få bryne seg på ett siste spørsmål:

«Jeg bruker å spørre om «hva ville du gjort om du var sjef for én dag», men siden du er sjef skal du få sjansen til å svare på hva du ville innført om du hadde fått helt frie tøyler?

– Dagene er hektiske her, det er ingen hemmelighet. Og de har en tendens til å gripe og prege oss, mer enn vi klarer å prege de. Så hadde vi hatt ubegrenset med ressurser og tid, så skulle vi gjerne brukt det på å bygge laget enda sterkere og bli bedre kjent med hverandre. Det tror jeg er viktig for å bli enda bedre sammen, avslutter Solmunde.

Sølvi Solmunde

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle